Zondag de derde van februari - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Ellen Kuipers - WaarBenJij.nu Zondag de derde van februari - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Ellen Kuipers - WaarBenJij.nu

Zondag de derde van februari

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 Februari 2008 | Zweden, Örebro

Het updaten van mijn Waarbenjij wordt al schaarser. Nu mijn oriëntatieweek achter de rug is en school begint, beleef ik wat minder spannends dan die eerste week. Ik begin gewend te raken aan het koude weer, het leven op de campus, de rommel in de keuken en aan de liedjes van Metallica die mijn bovenbuurman graag speelt, liefst midden in de nacht.

In ieder geval een update over de laatste paar dagen.

Donderdag:
De hele dag vrij geweest en mijn stageschool gebeld. Maandag kan ik langskomen op de Kryddgarden Förskola, een school voor kinderen tussen 2,5 en 6 jaar oud! Zin in!

's Avonds zijn we naar de bioscoop gegaan om Juno te zien, een film over een zestienjarig meisje dat zwanger wordt en haar kind aan adoptieouders wil geven. Erg leuke film, maar moet er niet aan denken om... ;)

Vrijdag:
Vrijdag had ik van 09:00 tot 12:00 les van Marianne met een onuitspreekbare (en dus moeilijk te onthouden) Zweedse achternaam. Daarna ben ik met Laura de stad in gegaan om wat leuke kleren te kopen, omdat ik er niet veel heb en omdat ik dinsdag en woensdag feestjes heb hier op de universiteit.

Ben uiteindelijk geslaagd met een zwart korsetachtig topje (moeilijk uit te leggen) en een wollen zwart-wit gestreepte trui. Laura is met twee sjaals geslaagd (en heeft nog Turkije-stijl kunnen afdingen ook!).

We hebben boodschappen gedaan en zijn toen terug gegaan naar het gastgezin van Laura, waar we kip korma hebben gegeten en nu nog twee porties op voorraad hebben. De vader en moeder van het gezin wilden niet mee eten, omdat die later zelf gingen eten.

Daarna hebben we een dramafilm gekeken met een verrassend einde, waarbij een eikel die zijn familie had verlaten voor een jong Zweeds (!) secretaresje gewoon dood bleek te zijn. Niets vreemdgaan dus, maar simpel doodgaan!

Zaterdag
Vandaag was ik heel vroeg wakker geworden. Gisteren was het laat (hee, vrijdag = uitgaan en uitgaan = veel lawaai, dus slapen is er dan ook voor de moeien niet bij!)

Mijn buurman besloot namelijk om 6 uur zijn favoriete Metallica CD af te spelen (met Knocking on Heaven's door, Nothing Else Matters en nog een paar bekende liedjes). Helaas vergat hij de volumeknop naar de - kant te draaien, dus ik kon van alle liedjes meegenieten. Ook van zijn gedans en gestamp op de vloer.

Daar baalde ik flink van. Vrijdag had ik een briefje door de brievenbus gedaan of hij zachter aan kon doen en ik had hem verder ook niet kunnen bereiken. Was flink moe en erg chagrijnig, dus heb gelijk Öbo gebeld (waar mijn huisbaas voor werkt) en melding gedaan. Het heeft ze een uur geduurd voor ik iemand op hoorde komen dagen, maar heb de rest niet meegekregen, omdat ik het voor elkaar kreeg weer in slaap te vallen.

Met een beetje geluk is de goede buurman gevonden. En een melding waarbij ze naar je toe moeten komen om overlast te voorkomen betekent zo'n 90 euro boete. Buurman zal me vast niet meer zo aardig vinden.

Verder heb ik de zaterdag besteed aan huiswerk maken en naar Örebro stad gaan met Laura. Daar hebben we een opname met de filmcamera gemaakt, die pas na onze reis in Zweden op de computer gezet zal worden. Even wachten dus!

Het leuke was dat het de hele dag al vroor en er sneeuw en water op de weg lag. In de stad was het dan ook spek- en spekglad, zelfs op de hoofdweg! Mensen gleden massaal over de straat, zonder normaal hun voeten op te tillen. Een aantal meisjes met korte rokjes en naaldhakken deed hun best niet uit te glijden, achterover te vallen en mannen een 'panty-shot' te geven en we kregen van Minet (een van zulke meisjes) uitgaanstips, nadat we een kort gesprekje hadden aangeknoopt.

Bij het lopen van Vaghustorget naar Järnstorget moesten we een straat oversteken. Op dat moment reden er allemaal jongens in oude auto's langs, die de hele tijd rondjes door de stad tourden. Toen ze de camera zagen veranderden ze spontaan in holbewoners uit de oertijd met toevallig een auto onder hun kont, want er moest perse iets in het Zweeds geroepen worden, gekke gezichten moesten getrokken worden en natuurlijk ook een aantal bijbehorende geluiden.

Het leuke gedeelte was dat hun auto's de bult niet meer op konden komen, wat Laura en ik zagen toen we de weg hadden opgestoken. Terwijl ze net nog stoer het gaspedaal in trapten voor die 'VROEEEEEM' geluiden, slipten de auto's nu zielig weg als ze dat deden. Dus werd het uitstappen en de auto verder duwen, omdat het te glad was voor de autobanden om grip op de weg te krijgen.

Het bezoekje aan de stad was kort, omdat we besloten dat het iets te glad en gevaarlijk was. Daarom maar de bus terug naar huis genomen. Petje af voor de buschauffeur: hij is een keer uit de bocht geschoten en heeft toen een stoepje meegenomen, maar verder ging het rijden over een weg van ijs perfect! Zou ik 'm niet nadoen ;)

Zondag:
Laura en ik hadden afgesproken dat Laura om half 10 mijn kant op zou lopen (fietsen is vanwege de sneeuwval niet te doen!).

Ik werd wakker door een SMSje van Lucas en ontdekte dat het al kwart voor 10 was! Ik was dwars door mijn wekker heen geslapen, omdat er geen muziek werd gespeeld door mijn buurman (die lag zijn roes uit te slapen). Dus zo snel mogelijk aankleden, bed opmaken (en ook mezelf) en iets later de deur open doen voor Laura, die met de camera een filmopname bleek te maken! Ik even blij dat ik iets eerder was wakker geworden en tijd had gehad me om te kleden!

We gingen bij Swantje en Coco (Duits meisje en een vriendin van haar) ontbijten en zijn daarna de stad weer in geweest. Daar ook een tweedehands winkeltje gevonden met een HELEBOEL boeken. Dat wordt een bezoekje!

Dat was het zo ongeveer wel voor vandaag. Morgen de eerste stagedag, daarna een gewone schoolweek met op dinsdag en woensdag een feestje, op donderdag een dinertje met Désiree (D) en op vrijdag weer een feest bij Koren.

Tot zover!

  • 05 Februari 2008 - 13:14

    Paul :

    En dat noemen ze tegenwoordig studeren? Haha...afleiding is natuurlijk op zijn tijd ook belangrijk. Ellen..nog heel veel plezier de komende weken!

    Groetjes,
    Paul

  • 07 Februari 2008 - 21:31

    Marlous:

    heeey ellen,

    wat ontzettend herkenbaar allemaal zeg! ik zou zo met je willen ruilen!! heb je je eerste tybble party al gehad? zo nee vergeet niet je eigen drinken mee te nemen want dat is de bedoeling. om leuke outfits te kopen voor die feesten kun je bij een grote 2ehandszaak voor het station prima dingen vinden voor 1 avond...
    Ik zie dat je ook les hebt van christer?! dat is het enige wat je niet gaat missen als je in Nederland terug bent! ( tip: praat veel in de lessen ( ookal zeg je onzin) dat is gegarandeerd een C als eindcijfer ;))
    veel plezier nog en ik blijf je volgen!!

    groetjes marlous

    p.s. doe Erick, Jonas en Sofia de groetjes!!!

  • 09 Februari 2008 - 17:01

    Ciska:

    Hey Ellen,

    Leuk hoor al je verhalen :-D

    groetjes Ciska.

  • 09 Februari 2008 - 18:01

    Annelies:

    Volgens mij vermaak jij je daar wel met Laura in Zweden!! Het is wel super leuk om al jullie belevenissen te volgen!!
    Hoe was je eerste stagedag??
    Heel veel plezier nog!!

    Liefs, Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Van 19 januari tot 8 juni ben ik in Örebro (Zweden) om daar te studeren aan de Örebro Universitet.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 20675

Voorgaande reizen:

19 Januari 2008 - 08 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: