Melk en boodschappen doen - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Ellen Kuipers - WaarBenJij.nu Melk en boodschappen doen - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Ellen Kuipers - WaarBenJij.nu

Melk en boodschappen doen

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

31 Januari 2008 | Zweden, Örebro

Het is me gelukt! Na 13 dagen in Zweden te wonen en veel mislukkingen is het me eindelijk gelukt!

Ik heb met succes MELK GEKOCHT!

Slechts drie mislukkingen gingen eraan vooraf. Een melkpak met melk dat over datum was en twee keer per ongeluk yoghurt in plaats van melk. Maar nu, eindelijk...

Wat is het geval in de Zweedse supermarkten? Alle melkpakken lijken op elkaar. Zelfs de yoghurtpakken lijken hier op melkpakken. Er staat dan ook altijd een koe op, een blauwe, groene of rode versiering en het woord mjölk (melk). Mellanmjölk, fettmjölk, fullmjölk of gewoon mjölk. Gevaar is alleen dat er OF yoghurt, OF melk in zit. Maar ja, ook yoghurt is hier melk, dus wordt dat in grote letters op het pak gezet.

Een niet-Zweeds persoon (ik, in dit geval) ziet het woord mjölk staan en gaat er dus van uit dat dat er ook wel in zal zitten. Helaas is dat niet altijd het geval. In mijn geval was het zelfs 3 keer niet het geval.

Ten einde raad heb ik vanochtend uitleg gevraagd aan mijn huisgenoot Markus (die zijn kluizenaarsbestaan meer en meer lijkt op te geven!). Ik vertelde dat zelfs mijn schudtechniek niet werkte - dat ik in de supermarkten vaak bij de melkafdeling gevonden kon worden, waarbij ik de pakken yoghurt/melk heen en weer schudde en probeerde te luisteren of het klotste (melk) of gewoon zwaar heen en weer bewoog (yoghurt). Helaas lijkt yoghurt ook in dit opzicht meer op melk dan ik had verwacht.

Markus heeft me uitgelegd wat voor pakken ik aan moest schaffen om melk (en dus geen melk-yoghurt) mee naar huis te nemen. Mellanmjölk, volgens hem. Erg leuk, maar daar had ik er al twee van meegenomen. Met yoghurt erin, helaas.

Blijkbaar moest ik op het vetgehalte letten. 0,5% vet is melk. 1,5% is al niet echt melk meer, maar zure karnemelk/yoghurt. 5% is superdikke yoghurt. Hier had ik dan weer niet aan gedacht. Mjölk is mjölk.

Daarna ging ik richting supermarkt. Met de uitleg van Markus in mijn achterhoofd ging ik richting melkafdeling en ik zocht een pak mellanmjölk met 0,5% fett. Lastiger te vinden dan ik dacht.

Maar daar was ie: een mellanmjölk, 0,5% fett! Nog steeds onzeker vanwege mijn vorige miskopen pakte ik voorzichtig het pak op, bracht ik het naar mijn oor en schudde ik het heen en weer. Maar... geen geklots, maar zware bewegingen van melk/yoghurt? in het pak. De onzekerheid was er dus nog steeds.

Ik moest dus iets doen, een beslissing maken. Zou ik het pak laten staan, hulp vragen, of het pak meenemen? Aangezien de inhoud niet klotst en melk dat technisch gezien wel hoort te doen, aangezien het dunner is dan yoghurt en Nederlandse melk wel klotst?

Die laatste beslissing is het uiteindelijk geworden. Toen ik thuis kwam heb ik gelijk een schaar gepakt en het pak opengeknipt en... jawel! MELK! Ik heb direct een glas voor mezelf ingeschonken en leeggedronken.

Melk heeft nog nooit zo heerlijk gesmaakt.

  • 03 Februari 2008 - 12:11

    Oma Kuipers:

    Ellen,
    Zoda je weer een keer in Stadskanal bent zal ik zorgen dat er voldoende melk in voorraad is hoor!!!

    Groetjes,

    Oma (van 100)

  • 03 Februari 2008 - 12:11

    Oma Kuipers:

    Ellen,
    Zoda je weer een keer in Stadskanal bent zal ik zorgen dat er voldoende melk in voorraad is hoor!!!

    Groetjes,

    Oma (van 100)

  • 03 Februari 2008 - 16:32

    Gab:

    Omg, lekker stukkie hoor Ellen :D!
    Heb dubbel gelegen :P, ik zou het uit frustratie opgeven of alle pakken te gelijk kopen :P

  • 29 Augustus 2021 - 14:00

    Paulina:

    Fijn, wij zijn op dit moment (29 aug) ook in Orebro. Wat nam ik mee uit de supermarkt? Fillmjolk, ik wist het zeker dit is melk. Wij komen al 15 jaar in Zweden en elke keer weet ik het niet meer.
    Mijn man drinkt graag volle melk, maar wat zat er in dit pak, jawel hoor…..yoghurt…..

  • 12 September 2021 - 15:40

    Lisette:

    Wat een onzin allemaal zeg! Melk is bij elke super te krijgen. Filmjölk is een soort dunne yoghurt, standardmjölk is volle melk, mellanmjölk 1,5%, is halfvolle melk. 0,5% is lättmjölk (magere melk). Yoghurt heet gewoon yoghurt en is in verschillende vetpercentages te kopen. Snap best dat de Zweedse taal moeilijk kan zijn maar even vragen aan het personeel, de meesten spreken prima Engels, was teveel moeite zeker.

  • 01 Augustus 2022 - 13:31

    Ward:

    Nou Lisette, beetje zure reaktie hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Van 19 januari tot 8 juni ben ik in Örebro (Zweden) om daar te studeren aan de Örebro Universitet.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 3940
Totaal aantal bezoekers 20573

Voorgaande reizen:

19 Januari 2008 - 08 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: