Vanuit het buitenland solliciteren - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Ellen Kuipers - WaarBenJij.nu Vanuit het buitenland solliciteren - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Ellen Kuipers - WaarBenJij.nu

Vanuit het buitenland solliciteren

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

08 April 2008 | Zweden, Örebro

In het vierde jaar van de pabo heeft iedere student zijn eigen klas, waar je op donderdag en vrijdag stage zal lopen. Zonder dat er een andere leerkracht bij je in de klas zit; je hebt namelijk een Begeleider Op Afstand die je contactpersoon en mentor is.

Omdat ik in Zweden zit moet ik vanuit Zweden solliciteren bij een aantal scholen. De KPZ heeft een lijst met vacatures gegeven waar je op kon reageren. In deze vacatures stond informatie over de school, voor welke groep een WPO-student zou kunnen staan en of er studenten uit het buitenland mochten solliciteren. De mensen die niet naar het buitenland zijn gegaan kunnen immers nog langskomen voor een gesprek, maar buitenlandgangers hebben het gesprek telefonisch!

Uiteindelijk heb ik 3 scholen een sollicitatiebrief gestuurd. Dit is de normale procedure: 3 scholen benaderen, 3 sollicitatiegesprekken. Daarna geeft zowel de school als de student aan welke student/school de voorkeur heeft; een top 3, dus!

De status op het moment (helaas niet zo goed en vind het dan ook erg jammer dat het zo gaat!):

- 1 school heeft nog niet gereageerd
- 1 school heeft mij niet voor een tweede gesprek uitgenodigd (waarschijnlijk een misverstand over de werking van de procedure van hun kant, maar daardoor kan ik er deze ronde niet meer solliciteren)
- 1 school zou mij vanavond tussen 18:00 en 20:00 bellen, maar ik heb die tijd thuis uitgezeten en er heeft helaas niemand gebeld.

En nu? We hebben tot donderdag 16:00 om de sollicitatiegesprekken te kunnen voeren, dus er is nog hoop!

Leuker nieuws nu: Daphne en Theo (leraren van de KPZ) kwamen vandaag bij Laura op bezoek en rond half 4 kreeg ik een telefoontje van Laura. Of ik zin had om vanavond met ons allen naar de stad te gaan!

Dat heb ik afgezegd, vanwege het (niet doorgaande) sollicitatiegesprek, maar ze zijn nog wel een uurtje langsgekomen om te kletsen. Erg gezellig! Ik heb ze mijn kamer laten zien en kreeg er dan ook veel vragen en 'oh, leuk!'-jes over.

Mijn corridor-mates kwamen veelvuldig langs, omdat het rond half 5 was en dat voor een aantal corridor-mates etenstijd betekent. Toen Daphne, Theo en Laura weg waren kreeg ik dan ook allemaal vragen wie nou net op bezoek waren geweest. Dat het niet mijn ouders waren hadden ze al geraden, maar wie waren het dan wel?

Ik ben nu met Maartje aan het chatten die in Linköping studeert, de andere universiteit in Zweden waar ik ook heen had gekund. Haar sollicitaties voor de WPO verlopen ook wat moeizaam.
Het blijkt dat we komend weekend allebei op dezelfde cruise naar Estland gaan! Grappig!


UPDATE: Die ene school die niks van zich heeft laten horen blijkt vrijdag gebeld te hebben, maar toen geen contact te kunnen krijgen. Misschien een netwerkfoutje? ... verder nog niet voorgekomen! Maar het zou kunnen!

  • 08 April 2008 - 21:21

    Lisette:

    Heej Ellen,
    Jij hebt het ook erg naar je zin daar in Zweden!! Heerlijk zeg! Las dat je zelfs al weer een weekendje in Nederland was geweest. Zo zonder vriendje is toch best lastig he!
    Nog eventjes en dan vertrekken wij weer richting Nederland.
    Ik wil je nog heel veel succes wensen. Geniet er nog maar lekker van, voor je het weet is het voorbij!
    Succes nog met je Wpo! Ik hoop dat het allemaal lukt!
    Groetjes Lisette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Van 19 januari tot 8 juni ben ik in Örebro (Zweden) om daar te studeren aan de Örebro Universitet.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 20673

Voorgaande reizen:

19 Januari 2008 - 08 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: